Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost and
That you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah 3x
You`ll find your way
Insya Allah 3x
You`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah 3x
You`ll find your way
Insya Allah 3x
You`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ooo Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way
Showed me the way 3x
Insya Allah 3x
We`ll find the way
Insya Allah 3x
We`ll find the way
Insya Allah 3x
We`ll find the way
Insya Allah 3x
We`ll find the way
Insya Allah 3x
We`ll find the way


by Maher Zain


Adik Remajaku

Album : Ameen
Munsyid : Raihan
http://liriknasyid.com

Teguhmu membangun Ummah
Pendirianmu membela maruah
Tafakurmu mendamba hidayah
Dikaulah remaja yang sempurna

Usia mudamu hanya sekali
Penuhilah ia dengan berbakti
Ajaran Rasul hendaklah diikuti
Perintah Allah wajib dipatuhi

Bersyukurlah atas rahmatNya
Bersabarlah dengan dugaanNya
Bertakwalah dirimu kepadaNya
Pahala berganda ganjarannya

Andai nafsu dapat kau tahan
Tangisanmu hanya kerana Tuhan
Hatimu terpaut pada rumahNya
Nikmat Syurga akan kau rasa

Perjalananmu masih jauh
Wahai adikku aturlah langkah
Gunalah dengan kelebihan yang ada
Demi keagungan agama dan bangsa

*NASYID YANG MAMPU UNTUK MEMBERI MOTIVASI TERUTAMA BAGI SESIAPA YANG BARU BERTATIH MENGENALI SEBUAH KEHIDUPAN"

Mataku menatap sayu pada helaian kertas yang bertebaran di penjuru meja. Kelihatan ada secebis nota yang ditinggalkan. Kecil dan samar sahaja tulisannya. "Jumpa di dewan makan jam 5 ptg-k.Ainul Mardhiyyah". Jiwa lantas bercelaru. Perlukah memenuhi permintaan seorang yang bergelar kakak ini ataupun membiarkan sahaja nota itu hanya tinggal nota.

Aku mesti jumpa dia, hati kecilku berbisik. Jangan, kau tak perlu jumpa dia. Kenapa mesti jumpa orang sepertinya, ada suara halus yang menyerang seluruh pemikiranku. Kedua-duanya saling mendominasi benakku hingga mahu sahaja aku membungkus kepala ini dengan kain 'key' supaya kejap dan tidak ladi berputar dengan persoalan remeh ini.

Jam menunjukkan angka 4.30 petang. Sebentar lagi azan asar akan berkumandang. Seperti biasa aku akan mengambil wudhuk dan turun ke surau berdekatan blok B, blok di seberang Dewan Makan. Sebaik sahaja azan berkumandang, aku dan seorang lagi temanku yang selalu menemaniku ke mana sahaja aku pergi akan berjalan beriringan ke surau. Dalam perjalanan pergi, aku lihatmasih ramai yang duduk-duduk di balkoni blok a, ada yang menelefon, ada yang bergelak ketawa, ada juga yang cepat-cepat naik apabila mataku memandang tepat ke mata mereka.

Masuk sahaja ke surau sudah ada sebaris sof bersiap sedia untuk iqamat, aku bang
un sambil mulut terkumat-kamit menjawab iqamat yang dilaungkan. Kami solat asar berjemaah dan sesudah itu bacaan Mathurat pula dialunkan. Itulah rutin kami di surau selepas solat Asar. Aku memandang jam, jarum jam melewati angka lima, dan jarum pendek pula di garis nombor tiga. "Alamak, dah lewat" aku berbisik sendirian.

Aku bergegas ke dewan makan. Ramai lagi pelajar yang beratur mengambil makanan petang yang berupa kuih talam dan juga air teh. Mataku melilau mencari seseorang. Nampaknya harapanku hampa kerana orang yang aku cari itu sudah tentu hilang sabar kerana telah menungguku sekitar lima belas minit yang lalu. Aku menapakuntuk naik ke atas dorm. Tiba-tiba,bahuku ditepuk dari belakang, ada suara halus yang menyebut namaku. Lalu aku menoleh, sungguh orang yang aku cari kiniberdepan malah bertentangan mata denganku.

" Lama adik tunggu akak?" dia bertanya.

"Tak, baru sebentar"aku menjawab perlahan.

"Jom kita ambil makanan" ajaknya sambil menarik tanganku.

Aku mengikutinya dari belakang. Sebenarnya aku malu berjalan beriringan bersamanya. Maklumlah Kapten Asrama Puteri yang disegani berjalan bersama pelajar baru yang agak nakal ini. Tanganku mencapai piring untuk mengambil kuih talam yang disediakan. Kakak itu meletakkan dua keping kuih didalam piring sampil tangannya ligat mencapai dua cawan untuk mengisi air teh.

Kami mengambil tempat duduk yang agak tercorot, mungkin untuk memudahkan perbualan kami ini berjalan lancar tanpa sebarang gangguan dan suasana hinggar yang biasa didengari di sekitar dewan makan ini.

"Adik tahu kenapa akak ingin berjumpa dengan adik" kakak itu memulakan bicara.

"Tak"aku menjawab ringkas.

"Kakak dengar adik ada masalah, betul ke?"bicaranya lancar.

"Mana akak tahu?"suaraku mula dinaikkan.

"Jangan risau akak tidak berniat untuk mencampuri urusan adik tetapi akak ikhlas berniat membantu" ujarnya jujur.

"Saya tak ada apa-apa la kak, tengok saya "ok" je kan" aku bersuara lantang.

" Adik jangan berselindung, akak tahu, mata adik tak mampu untuk menipu" ujarnya lagi membuatkan hatiku tersentuh.

"Saya tak ada masalah kak, keluarga saya yang bermasalah sekarang" aku terpaksa mengakui akhirnya.

" Ceritalah pada akak dik,InsyaAllah jika akak mampu, akak akan cuba membantu" ujarnya lagi sambil tangan menggosok bahuku lembut.

"Akak, sekarang ini ayah saya sakit kuat, ibu baru sahaja bersalin dan emosinya masih tidak stabil,sekarang saya akan menghadapi peperiksaan SPM, jiwa saya kacau kak, saya tiada tempat mengadu, semua orang mahu bergembira saja, sedangkan saya tidak mahu semua itu"aku meluahkan rasa yang terpendam.

"Dik, Allah itu tempat kita mengadu tentang segala sesuatu, jika adik resah, minta padaNYA, tentu DIA akan mendengar rintihan hambanya. Jika jiwa kita kacau, cuba kita kembali padaNYA, dekatkan diri kita padaNYA tentu kita akan hilang pergantungan pada yang selainNYA" dia menasihatiku perlahan.

"Tapi kak, saya cuba untuk menjadi segeuh srikandi Islam tapi jiwa saya sering meronta, fikiran saya sering dihantui bisikan yang bermacam" aku menerangkan duduk perkara sebenar.

"Begitulah dik, itu semua ujian untuk orang-orang yang beriman. Oh ya, macammana keadaan ayah adik sekarang?" tanyanya mendatar.

"Ayah masih lagi kritikal kak, mungkin hujung minggu ini akan diadakan "operation""aku menuturnya lemah.

"Kita doakan ke hadrat Ilahi ye dik,moga Allah berikan ketentuan yang terbaik pada pengetahuanNYA" ujar k.Ainul lagi cuba memotivasikan diriku.

"Kak.....saya mahu berhenti belajar"aku menimbulkan riak sangsi diwajahnya.

................................................bersambung.

*Cerpen ini digarap ketika kekalutan minda menjelma.

Ya Allah....

HambaMU ini merintih dan merayu hanya padaMu

Kuatkan hati dan jiwa hambaMu ini

Ya Rahman...

Hamba ini menyerahkan segala padaMU

setiap amal perbuatan hanya untukMu

Ya Karim...

Janganlah Engkau biarkan kami walau sesaat

Kerana kami tidak sanggup untuk hidup dalam kemurkaanMu

Terimalah taubat kami

Peliharalah iman kami

Agar kami dapat kembali padaMu dengan jiwa yang tenang...


~Andai segalanya kerana Allah tentu tiada istilah gusar~
Email yang masuk dalam inbox kali ini menarik minat penulis untuk berkonsi email ini. Tajuk sebenar adalah remaja masjid, dakwah dan cinta.Ceritanya begini;


Bagaimana kita mahu menasihatkan mad'u (ahli usrah) kita yang bercinta?" Satu soalan diberikan kepada ahli panel forum. Saya hanya duduk di belakang dewan memerhatikan sahaja gelagat si penyoal.

"Ada seorang rakan yang saya kenal di kampus. Aktif dalam gerakan dakwah tetapi dalam masa yang sama dia juga bercinta dengan seorang perempuan. Cuma selalunya hanya berjumpa apabila ada meeting, atau pun chatting di Yahoo Messenger dan sms…" Seorang lagi peserta bangun bercerita pengalamannya pula. Juga tentang cinta.

Masa remaja tentunya masa yang penuh dengan gelora perasaan kerana ia merupakan transisi menuju dewasa. Tidak kiralah mereka itu aktivis dakwah atau pun tidak kerana perasaan ingin menyayangi dan disayangi itu adalah fitrah. Tumbuh secara semula jadi dalam diri.

Semua manusia pasti ada perasaan tersebut. Mulanya hanya berjumpa sewaktu meeting, bekerjasama dalam program dakwah dan tarbiyah dan kemudian mulalah kerap sms bertanya khabar.

Lawan Vs Kawal

"Kamu perlu lawan perasaan itu." Kata seorang naqib sewaktu saya di sekolah dahulu.

Lawan? Kerana lawanlah perasaan tersebut dipendam-pendam. Akhirnya membuak-buak dan pecah. Lalu langsung tidak terkawal apabila di universiti. Itulah yang terjadi kepada beberapa orang rakan saya… Dan juga senior termasuk naqib saya itu.

Sudah beberapa kali saya terserempak dengan beberapa senior sekolah lama saya yang merangkap ketua pelajar mahupun naqib, kini keluar berdua-duaan dengan pasangan.

"Eh, abang dah berkahwin ke? Tak jemput ana pun." Sengaja saya mengusik. Tersipu-sipu malu mukanya.

"Belum lagi." Jawabnya ringkas.

Perasaan cinta bukan perlu dilawan. Mengapa perlu dilawan perkara yang sudah menjadi fitrah? Tetapi perasaan cinta itu perlu dikawal. Disalurkan ke tempat yang betul. Dikawal supaya tidak melampau batas-batas yang telah ditetapkan Tuhan.

"Sudah ada ikatan yang sah belum? Jika belum ada cepat-cepat mengikat dengan cara yang sah dan terbaik. Jika masih lama lagi waktunya untuk mengikat hubungan, maka seeloknya berhentikanlah dahulu. Takut-takut nanti jadi jemu dan akhirnya berpisah begitu sahaja. Sekurang-kurangnya bertunanglah… "

Seorang ustaz saya ada menasihatkan, "Siapa kata bertunang tidak boleh berkenal-kenalan dengan pasangan kita itu? Waktu pertunanganlah waktu untuk kita berkenal-kenalan. Islam menyuruh kita memilih pasangan yang sesuai dengan diri kita sebelum kita menikahinya. "

Over Rate Diri Sendiri

"Saya ada menyukai seseorang, dan kami telah berkenalan agak lama. Cuma sekarang saya rasa serba salah. Adakah cara kami ini salah atau betul?" Seorang rakan menyoal saya. Dan saya mengenalinya sebagai orang kuat dalam satu persatuan agama di kampus.

"Apa cara yang kamu rasa salah atau betul itu?" Saya kembali menyoal.

cinta anta anti"Kami tidaklah kerap berjumpa seperti pasangan lain. Kalau berjumpa pun akan ada seseorang menemani. Kami cuma kerap berhubung melalui sms. Itupun sms kami selalunya berkaitan persoalan agama." Dia cuba menerangkan.

Saya menarik nafas panjang. Kemudian melepaskannya perlahan-lahan. Dalam hati ingin saja berkata, 'Saya bukanlah seorang yang selalu pergi ceramah agama berbanding dia. Lagikan pula memberi ceramah sana-sini seperti dia. Tetapi tahu jugalah sikit-sikit tentang persoalan ikhtilat(pergaulan) antara lelaki dan perempuan.'

"Dalam diri kita ini tidak kiralah siapa pun, ada satu sifat over rate diri sendiri. Tidak kiralah saya atau pun kamu, turut ada sifat itu." Saya cuba memulakan penerangan. Berhenti seketika.

"Apa maksud sifat over rate itu?" Belum sempat saya meneruskan, dia menyoal.

"Sifat ini yang membuatkan kita merasakan apa yang kita buat nampak macam betul. Sedangkan bila kita tengok orang lain buat, nampak macam salah. Walhal perbuatan tersebut lebih kurang sama sahaja. Itu yang menyebabkan selalu saya lihat hari itu si dia pergi menegur sepasang remaja yang duduk bersembang, tetapi esoknya saya lihat dia pula berjumpa dengan pasangannya.

Kemudian siap bersembang dalam sms ataupun chatting di YM agak lama. Cuma nampak sahaja seperti lebih baik, tetapi maksud dan tujuannya tetap sama. Tetap dalam bahasa yang selalu kita panggil sebagai 'couple'. Ini kerana kita merasakan diri sendiri itu sudah terlalu baik, jadi apa sahaja yang dibuat dirasakan sebagai tindakan yang betul." Saya cuba menerangkan sebaik mungkin.

Dia kemudian meminta diri daripada saya. Entah dapat menerima kata-kata saya sebentar tadi ataupun tidak.

Saya bukanlah melarang perbincangan agama melalui sms dan chatting di YM. Perkara yang elok mengapa perlu dihalang. Tetapi perlulah dikawal. Seeloknya bertanya dahulu dengan ustaz atau ustazah, sekiranya tidak berkemampuan bertanyalah kepada rakan yang sejantina terlebih dahulu. Jika tidak dapat juga, barulah bertanya kepada yang berlainan jantina.

Bukanlah salah kalau ia satu keperluan tapi takut-takut kita sengaja cuba mencari 'alasan' dengan mengadakan perbincangan agama supaya dapat berhubung dengan si dia.

Hijab dan Wanita Dakwah

Hijab ertinya tirai atau dinding. Memisahkan antara sesuatu dengan sesuatu. Dalam maksud yang lain juga bermakna perselindungan wanita dalam Islam daripada lelaki yang bukan muhrimnya.

Islam membentuk satu peraturan hijab, melatih manusia untuk mendisiplinkan kecenderungan diri mereka terhadap jenis yang berlawan dengan mereka. Agar kecenderungan ini disalurkan melalui jalan-jalan yang halal.

pahrol juoi"Hijab bukan hanya terbatas kepada perintah untuk wanita menutup kepala dan muka mereka sahaja. Tetapi ia juga adalah panduan bagi lelaki dan perempuan dalam kehidupan bermasyarakat.

Tidak guna rasanya jika seseorang perempuan itu memakai tudung labuh dan purdah tetapi masih juga melakukan hal-hal yang tidak sepatutnya. Apabila ada persoalan yang tidak dapat terjawab terus mencari 'lelaki yang disukainya' untuk bertanyakan soalan."

Jika seseorang itu merasakan dia sudah memiliki nilai-nilai akhlak yang baik tetapi meninggalkan aspek hijab dalam pakaiannya, maka ini adalah satu kekeliruan yang besar.

Contohnya seseorang itu telah banyak menunaikan solat fardu dan sunat, malah sudah banyak kali menunaikan haji. Bolehkah dia meninggalkan solat Subuh walau sekali? Tentu sekali tidak. Dalam Islam tidak ada konsep 'sekiranya sudah melaksanakan perkara yang wajib, boleh menggugurkan perkara wajib yang lain'.

Samalah halnya dengan jika seseorang sudah menutup aurat sepenuhnya tetapi masih juga melanggar batas-batas pergaulan.

Bagi mereka yang mungkin pernah punya kisah 'silam', ingatlah, sebaik-baik pelaku dosa ialah mereka yang segera bertaubat. Renung-renungkan mutiara kata berikut.

"Sometimes you need time to learn. You need time to make mistakes. You need time to learn from mistake. You need time to rebound back. You need time to grow."
-Pakdi.net-

SUMBER: www.iLuvislam. com
oleh : Azree Hanifiah
editor : everjihad

~Soalan ini dituju buat sesiapa yang berfikir, merancang dan sedang menjalankan perasaan ini~ Moga cinta yang hakiki dapat diraih oleh kita semua.


Salam alaikum pembuka bicara....

Pantas masa berlalu, sudah 6 hari di tahun 2010 Masihi. Umur makin meningkat,usia makin berkurang, adakah amal juga sering bertambah? Benak masih berfikir ligat berpusing mencari titik noktah. Perjalanan hidup kian hampir menemui penghujung namun masih belum teratur sebaiknya. Buku Catatan semakin menebal, adakah akan tertulis sesuatu yang boleh menjadi mahar?

Mari sama-sama kita perbaiki hari-hari kita. Mari sama-sama kita merenung ke dasar diri. Adakah mampu menggapai redha Ilahi atau banyak lagi yang perlu kita lakukan? Saat ini, penulis merasakan alangkah baiknya jika hari-hari yang dilalui adalah hari yang terbaik dalam hidup. Salam pembuka bicara di tahun baru, Salam ceria meneruskan kehidupan dan salam penuh takzim buat semua pembaca.