Firstly, coretan ini didedikasikan buat seluruh insan yang bergelar ibu terutama sekali ibu kepada diri ini. Jasa dan pengorbanan ibu takkan bisa dibalas. Lihat saja bagaimana ibu membawa ke sana ke mari perut yang memboyot selama 9 bulan lamanya. Ibu yang menahan-nahan rasa mual pada trimester yang pertama. Berhutang kita dengan ibu sampai segala nutrien yang ibu ambil akan tersalur pada kita sepanjang berada dalam rahim. Subhanallah. sekiranya ibu mahu minta dibalas tentu saya takkan cukup untuk memberi semula dan mungkin saja jasa-jasa ibu itu takkan terbalas. Ibu yang telah berpenat lelah menyekolahkan, yang telah menyediakan makanan kepada kami dari saat kami bayi hinggalah dewasa dan ibu tak pernah merungut. Ibu akan gembira menyediakan makanan kegemaran kami. Ibu akan gembira bila melihat kami gembira selalu. Dan ibu tentu akan lebih gembira melihat kejayaan kami. Subhanallah.

Terima kasih ya Allah, Engkau menganugerahkan kami seorang yang bergelar ibu, yang kami telah menumpang kantung rahimnya selama 9 bulan lamanya. Yang sanggup berkorban nyawa demi melihat kami dapat melihat dunia. Ibu yang memberi kami susunya dan ibu yang mengajar kami mengenalMU. Tabahnya seorang ibu itu tidak dapat dibayangkan. Sucinya pengorbanan ibu.Ibu tidak pernah meminta kami supaya memenuhi kehendaknya. Tidak pernah memaksa kami mengikut telunjuknya. Tidak pernah melarang kami untuk melakukan apa yang kami lakukan.

Ya Allah anugerahmu ini sangat bernilai. Ya Allah, berikanlah padaku kesempatan untuk memberikan sedikit kebahagiaan pada ibu. agar dapat ku lihat ibu gembira berpanjangan sebelum salah seorang daripada kami dipanggil olehMu. Izinkan diri ini memenuhi keinginan ibu dengan izinMu. Izinkan diri ini berada disisi ibu saat dirinya memrlukan, saat ibu mahu dibahagiakan dan saat ibu sedang kesusahan.

Walau siapa pun ibu, ibu tetap ibu dan ibulah yang telah memberikan seorang anak itu kasih-sayang sehingga dapat pula mencurahkan kasih sayang. Ibulah yang mengenalkan anaknya pada cabaran dunia hingga anaknya juga bisa secekal ibu. Namun, untuk menjadi seorang ibu bukanlah semudah yang disangkakan.Ibu itu tugasnya bukan sekadar memberi keperluan fizikal dan material malahan keperluan rohani. Ibu yang mengenalkan anaknya pada Tuhan tentu sahaja ibu yang jua beriman dan tentu ibu itu bisa menjadikan anaknya seorang yang mentaatiu dirinya sesuai dengan kehendak Allah.

Akhirnya, diri ini memohon berjuta kemaafan. Andai selama ini telah melukakan hati ibu, mengguris perasaan ibu malah mungkin ada perlakuan yang ibu tak senangi. Doaakan anakanda ini berjaya dunia dan akhirat. Ibu, adalah insan yang paling berjasa buat diri ini. Kedudukan ibu tentunya selepas ALLAH dan Rasul.........................

~terima kasih ummi~

1 komentar:

cHiLi_PaDi berkata...

izinkan sy foward post ini d blog sy ya....love it....thank u so much......

Catat Ulasan