Firstly, rasa macam tak “ok” je tulis entri ni sebab ada banyak lagi benda lain nak kena buat tapi nak tulis jugak, nak kongsi jugak dan akhirnya dapatlah menulisnya..

Banyak sungguh peristiwa yang berlaku sekitar seminggu dua ini..bermula dengan minggu final exam untuk final year, dan bermacam juga yang berlaku sebelum itu.

Sahabat-sahabat ada yang kena ujian yang lagi berat…. Yang menuntut kesabaran, kecekalan dan tentunya ketabahan. Mengingatkan itu semua benarlah apa yang dikatakan Allah dalam firmannya yang maksudnya janganlah kamu mengira dirimu beriman sebelum diuji. Menyusuri sirah Rasulullah lagilah perit perjuangan Baginda. Namun itulah yang menjadikan martabatnya juga tinggi sebagai rahmat untuk sekalian alam. Semakin berat ujian, semakin mendekatkan diri kita pada ALLAH.

Semoga Allah berikan jalan dan ketenangan kepada sahabat-sahabatku;

  • Yang permohonan LInya di “reject” di masa-masa terakhir dalam waktu exam ni, moga dapat tempat ganti cepat-cepat.
  • Yang menanggung beban hutang kerana khianat.
  • Yang adiknya tiba-tiba hilang dan tidak dapat dijejaki hingga saat entri ini ditulis. Ya ALLAH, pertemukanlah.
  • Yang masih berkira-kira mahu ke mana selepas ini, moga-moga cepat selesai membuat keputusan dan mengambil tindakan seterusnya yang sewajarnya.
  • Kepada yang ada banyak lagi paper…yang papernya adalah killer subject. Moga-moga diberi ketenangan jawab periksa nanti.
  • Kepada yang ditimpa ujian dengan penyakit-penyakit mengejut tak termasuk “penurunan berat badan” sebab stress…penyakit-penyakit yang mengandungi risiko yang tinggi seperti sakit jantung, stroke dan sebagainya.
  • Kepada yang diuji dengan kehilangan orang-orang yang disayangi.
  • Kepada yang mendapat pelbagai lagi ujian…….

Diucapkan ….semoga tenang dan tabah. Minta lah pertolongan daripada-NYA.

Dan tiada yang lebih dapat menenangkan hati melainkan menghayati ayat-ayat ALLAH sebagai bekalan dan panduan menghadapi segalanya… Renungkanlah bersama-sama;

“….Dan barang -siapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya. Itulah perintah Allah yang diturunkan-Nya kepada kamu, dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya”-ATh-Thalaaq (4-5).

0 komentar:

Catat Ulasan