PANTAI BATU HITAM

Bismillahirrahmanirrahim…..

Tinggal tiga minggu saja lagi latihan di sini akan melabuhkan tirainya. Sungguh, pengalaman yang didapati tidak dapat dipelajari dan diperolehi di tempat lain melainkan ditempat kita menjalani praktikal itu sendiri. Terima kasih sahabatku sayang, Nor Syafawati Junaidi dan Nor Syazana Sufian kerana menemani hari-hariku disini dengan keceriaan dan keikhlasan. Begitu juga buat Tan Geok Mui dan Saufi yang seangkatan dari tempat belajar yang sama.

Jika sebelum ini, ada diceritakan mengenai makmal-makmal seperti saitologi dan histopatologi maka sejak melepasi makmal molecular yang menguruskan kes-kes H1N1 maka telah berlalu beberapa makmal seperti biokimia, serologi dan hormone. Masih belum dijejaki adalah makmal parasitologi, hematologi dan mikrobiologi dan habislah praktikal di sini. Sebelum itu, masih ada “presentation” yang menanti.

Di sini, terdapat CME (continous medical education) setiap pagi pada hari rabu. Berduyun-duyun tidak kira doktor, jururawat dan sesiapa saja mendengarnya. Sempat mendengar dua topik terdahulu berkaitan HPV dan hidroterapi. Sungguh menyeronokkan. Belajar benda baru. Ada juga ceramah berkaitan sihir yang dihadiri.

Dan yang terakhir adalah pengalaman jatuh daripada motor. Baru saja berlaku. Entah macam mana bila nak buat u-turn tetiba terseret dan jatuh. Saat ini seperti tak sedar yang motor itu berat dan besar, boleh pula diangkat tanpa bentuan oang lain. Alhamdulillah. Semoga ini merupakan kaffarah. Masih bersisa sakitnya dan masih ada kesan calarnya. Syukur jua, boleh meneruskan hari-hari dan diberi nafas sehingga kini.

Akhirnya, ku doakan kesejahteraan saudara seislam di Palestin dan di mana jua. Kebatilan akan hapus dari bumi ini. Yakin dan percaya dengan janji Allah. Ya Allah, kuatkan dan thabatkan diriku, lorongkan diriku dalam mencapai redhaMU, cerahkan hati dan jiwaku menghadapi hari-hariku menujuMU…amin....


1 komentar:

+AnamuSafir+ berkata...

salam..sahabatku yasmira.. smoga LI anda baik2 sahaja n bejalan lancar..............aminn

Catat Ulasan