~Memaknakan hari dengan memberi makna~

Suatu masa dahulu, tentu saja kita punyai cita-cita sendiri. Kita punyai minat dan bakat dalam bidang tertentu dan kita dianugerahi suatu yang menjadi kebanggaan dan keunikan pada diri. Lantas, kita menjadi dan membentuk diri kita ke a rah itu. Meniti hari rupanya tidak seperti yang kita angan-angankan. Kerana benar hidup ini terkadang payah dan kita perlu ada kekuatan untuk menghadapinya.

Apapun, secebis pengalaman, peluang dan ruang yang tersedia di hadapan perlu digunakan sebaiknya. Kerana ianya tidak datang berkali-kali malah mungkin hanya sekali sahaja. Oleh itu, biar apapun cubaan dan dugaan moga terus kuat menghadapinya.

Apabila telah habis belajar, mungkin kita terfikir kita sudah ada ilmu yang cukup. Namun tidak semudah itu. Semakin tinggi kita menuntut ilmu, semakin rendah rasanya diri. Semakin banyak yang kita tidak tahu, semakin banyak khazanah yang perlu diterokai. Menggapai ilmu tentunya perlukan keikhlasan supaya ilmu yang diperolehi akan diberkati.

Menyusun sebuah perjalanan jua bukannya tugas mudah, menentukan hala tuju hidup dan membuat pilihan jua perkara yang menyesakkan dada. Moga Allah memberikan kita semua kemudahan, kelapangan dan memudahkan perjalanan kita di kemuadian hari. Meniti hari menuju Ilahi agar apa yang kita jalani ini tidak sia-sia.

Secebis pengalaman berkerja secara Part Time di Galeri Hidayah membuatkan diri lebih mencerna bahawa harus ada kekuatan beragama dalam setiap perkara. Hati harus kuat, jiwa harus tabah, jangan cepat melatah dan terkadang usah pedulikan kritikan dan apa jua kata-kata yang mahu menghina malahan mahu menjatuhkan kita ke dalam lembah kehinaan. Betapapun kita diuji, harus kembali kepada Allah kerana Allah jualah tempat berserah segala sesuatu.

Selepas ini perancangan harus dijitukan. Pengalaman berguna selama ini jangan dipersiakan. Hidup perlu tabah kerana ketabahan sahajalah yang membawa kita lebih teguh. Menggapai impian jua harus selari dengan perencanaan dan perlaksanaan agar impian harus jadi kenyataan dan bukannya angan kosong tanpa arah dan tujuan.


Moga Allah kuatkan kaki dalam melangkah, diteguhkan hati dalam menempuh badai, dikuatkan azam dalam mencapai tekad dan yang paling penting dijaga iman yang berada di dalam dada agar teguh dan sentiasa kuat sepanjang meniti hari menuju Ilahi. Biar apapun yang berlaku, kembali kepada Allah adalah yang paling penting~ Salam Wisuda, 7 Ogos 2010~


~Harus sentiasa kuat kerna kita mengerti bahwa kita yang lemah itu~

1 komentar:

Tanpa Nama berkata...

subhanallah....bgitula hidup ni kan ustazah ....sampai kerja partime....tp bersyukurlah....skrang2 nye xde sampai x mkn nasi seminggu kan.....sampai mkn megi pon belah dua....sebelah pg sebelah petang.....hehehe..pengalaman sem 2....

Catat Ulasan