“Hidup ini bagai lampu dinding,
Yang dinyalakan di malam hari,
Apabila minyak sudah kering,
Pastikan akan padam sendiri”.

Di birai katil K 22, HRPZ 2, ku tarikan jemari agar tercetus bingkisan kalbu yang bisa menjadi pedoman buat semua hendaknya. Dalam keributan yang bertandang jua pada sebuah harapan yang dinyalakan, masih lagi gagah meniti rintik embun jantan. Sungguh, warna hidup ini berwarna-warni. Adakalanya warna ceria, tidak kurang juga warna duka dan warna resah yang mendesah. Warna-warna yang memenuhi diari harian yang kian sampai ke halaman terakhir.
Ku teliti wajah tua itu. Yang ku kenali sejak awal ku buka mata. Hingga saat ini, ku meniti usia. Wajah tua ini yang dulunya penat dan lelah. Wajah tua ini yang mendayung sampan di dalam hutan berpaya. Yang menangkap udang, ikan dan juga mencari sesuap rezeki buat yang ditanggungnya. Dan wajah tua itu kini baring tidak berdaya.

Terkadang ku dengar rengekan seperti igauan. Mungkin mengingati detik-detik lalu yang kian menghilang ibarat kabus pagi. Kemudian, wajahku jua tertancap pada wajah-wajah lain yang kesakitan. Ku pernah terbaca akan orang mukmin itu sihatnya berkat, sakitnya rahmat.

Dan aku masih belum bisa melelapkan mata. Ku dengar segala ocehan dalam tidurnya.

~Tamat malam yang menyepikan~

Pagi yang ceria. Hari ini adalah hari-hari yang dilalui seperti kelmarin dan kelmarin. Di mulakan dengan kalam suci Allah. Syukur atas segala nikmat yang tak terperi. Pengalaman di sini membuatkan terbit keinsafan bahawa nikmatnya menjadi sihat. Nikmatnya itu tak terasa. Tapi bagi mereka yang diuji dengan Allah menarik nikmat sihat maka, alangkah….

“Wahai yang bergelar hamba Allah, taatlah sentiasa walau dalam keadaan apa sekalipun, susah senang, sihat dan sakit, kerana hanya dengan taat kepada Allah sahajalah dirimu bahagia dunia dan akhirat”

~Semoga terus diberikan kekuatan~

*Apabila kamu melihat orang tua maka lihatlah mereka seperti masa depanmu dan bila kamu melihat anak-anak maka lihatlah mereka seperti masa silammu*

0 komentar:

Catat Ulasan