Tanggal 19 hb, dah letak jawatan secara rasminya dari kedai tempat menimba ilmu dan cari rezeki sebaik sahaja bergelar lepasan siswazah. Thanks to all members of Galeri Hidayah kerana sudi menerima diri ini seadanya. Ceewah. Banyak benda yang dipelajari. Bermula dari macam mana nak berdepan dengan orang, macam mana mahu mengendalikan situasi, bagaimana mahu memuaskan hati orang lain dan sebagainya. Hmmm…meninggalkan memori yang mengesankan dalam perjalanan hidup seorang hamba.

Indahnya jika kita melakukan sesuatu dengan ikhlas. Dengan penuh perasaan suka dan bukannya terpaksa. Indah jua jika kita berukhwah bukan atas dasar rupa, harta dan sebagainya tapi atas dasar iman dan takwa. Dan hubungan yang semacam inilah yang akan kekal berpanjangan hingga ke akhir hayat. Alhamdulillah, berpeluang mengenali mereka .

Dan kini mahu jalani sesuatu yang baru lagi. Teringat pula gelaran yang diberikan “budak sivik”. Memang dah ramai yang cakap. But I’m still myself. Kata-kata orang ni kalu layan sangat pun kita juga yang merana. Tahniah pada kawan-kawan yang dah dapat kerja, dapat sambung master dan juga dapat kpli. Teruskan usaha menuntut ilmu disamping mencurahkan tenaga dan bakti. Bagi yang tak dapat, jangan bersedih (La Tahzan), mungkin ada rezeki lain yang menunggu tanpa kita ketahui.

Tapi jangan pula pernah putus asa ya. Yang paling penting adalah kita lakukan sesuatu dngan ikhlas, insyaALLAH ada pulangannya di akhirat nanti. Secebis kata penguat semangat untuk diri dan semua yang membaca;

Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia, sedekahkanlah satu senyuman walau dihatimu tak lagi mampu bertahan, belajarlah memaafkan walau dirimu terluka, berhentilah memberi alasan untuk menyatakan kebenaran, hiduplah dengan iman walau hari dipenuhi dugaan dan berpeganglah kepada Allah walau DIA tak kelihatan. ~Moga lelahmu dihargai ILAHI walau dicemuhi insani~

::I want to be myself::

0 komentar:

Catat Ulasan