Seberat manapun ujian bukankah akan jadi manis bila kita sandarkan pergantungan kita pada Allah…. Kita adukan segala yang kita dambakan hanya pada Tuhan yang Esa. Begitu kerdilnya diri kita, harus kita akui bahawa, kita ini hanyalah insan lemah. Namun, kita tidak hanya harus berpeluk tubuh sahaja, ada perkara yang harus kita selesaikan, ada tugas yang harus kita langsaikan kerana kedatangan kita di atas muka bumi ini ada tujuannya, ada objektifnya ada hikmahnya.

Penyakit yang dihadapi tentu ada saja ubatnya, kecuali mati dan tua. Hebatnya penyakit yang dihadapi sama hebatnya dengan penyakit “cinta” atau penyakit “asmara”. Adapun dua perkara yang menyebabkannya adalah anggapan baik terhadap peribadi yang dicintai serta keinginan kuat untuk memperolehinya. Apabila kedua-duanya dapat dihilangkan maka hilanglah penyakit ini.

Adapun cinta martabat tinggi adalah cinta kepada ALLAH, cinta yang hakiki dan kekal abadi. Maka cinta pada selainnya hanyalah cinta yang bersandarkan pada cinta kepada Allah, jika hilang cinta pada Allah, maka hilanglah jua cinta pada yang lain.

Belum ada ubat khusus untuk menangani penyakit asmara ini melainkan menurut segala yang disyariatkan oleh Allah sebagai jalan keluar iaitu bagi yang mampu maka berkahwinlah dan bagi yang belum mampu maka berpuasalah. Bahkan, jangan pula penyakit ini membawa kepada lalai dalam mengingati Allah.

Pesanan: Bersama berubat dan merawat hati…….menuju Cinta ILAHI.

1 komentar:

pok cik berkata...

erm....mmg betul....hidup manusia hanya mencintai Allah sj....itu baru tajuk sj....isi nye?.....baik lah....manusia mmg seharusnya mencintai Allah sj.....tp....bagaimana nak mencintai Allah....ada satu hadis soheh....tp sy da lupa...cuma yg sy ingatlebih kurg camni la......Allah berfirman: barangsiapa yang yang mencintai Muhammad, kekasih aku, maka dia mencintai aku....mcm mana nak mencintai rasulullah?......sng saja....ikutlah sunnah rasulullah.....salah satu nye....berkahwin....elakkan diri dr berzina.....jd berkahwin bermaksud menjauhkan diri dr berzina.....ikut suruhan Allah dan jauhi laranagn Allah....itulah yg Allah maksudkan mencintai Rasulillah adalah mencintai Dia.....ermmm....bagaimana nak berkahwin?....mesti ada eorg lelaki dan eorg perempuan....kan.....jd bagaimana nak mencari seorg perempuan???...ble ustzh bagtau? xpon bg cadangan?

Catat Ulasan