Pertamanya…..dan selamanya kesyukuran dipanjatkan kepada Allah Tuhan semesta alam. Yang telah menyusun segala-galanya dengan teratur dan penuh dengan kesempurnaan tetapi tangan-tangan manusialah yang menghancurkannya dan juga sering mengambil jalan bermusuh-musuhan di atas muka bumi ini. Ya ALLAH, ya Rahman Tuhan yang Maha Pemurah, Engkau mengetahui apa yang tersingkap dan apa yang tersirat. Engkau lebih mengetahui apa yang tersembunyi di setiap sudut dan sanubari hamba-hambaMU. Wahai Tuhan yang memberikan daya dan kuasa kepada hamba-hamba yang lemah sehingga hamba-hambaMU terkadang begitu angkuh dengan daya yang ada pada mereka hingga terlupa akan kekuasaan yang lebih agung. Ya Rahim, Tuhan yang memberikan rezeki yang melimpah-limpah sehingga ada hamba-hambaMU yang tidak pandai bersyukur bahkan tidak pernah puas dengan apa yang telah dimiliki sedangkan tiada suatupun milik mereka. Semuanya adalah milikMU semuanya. Ya Tuhan, yang memperjalankan aturan seluruh cakerawala dengan penuh kebijaksanaan dan di situlah akan ditemui kehebatan dan keagunganMU pada setiap penciptaan yang ada.

Hamba merintih ya ALLAH, pada setiap kekurangan hamba. Pada setiap kekhilafan yang telah hamba lakukan dalam sedar mahupun tidak. Hamba sentiasa ingin kembali padaMU ya ALLAH. Setelah hamba renungkan betapa jauhnya hamba ini……dekatkan hamba padaMU, pada jalanMU, pada mereka-mereka yang mencintaiMU. Jauhkan hamba daripada mereka-mereka yang jauh denganMU, yang sentiasa mencuba untuk menyesatkan hamba-hambaMU. Ya Karim, Tuhan yang Maha Agung, dengarkanlah rintihan hamba ini. Biar sekuat manapun cubaan yang Engkau berikan kentalkan jiwa hamba, kembalikan hamba dalam redhaMU.

Dan hamba pohon ya ALLAH lapangkan hati hamba dalam menghadapi segala cubaan di dunia ini. Kuatkan kaki hamba dalam melangkah. Jauhkan hati hamba daripada sikap berkeluh kesah. Hamba pohon agar tidak dibiarkan sesaat dalam hamba menentukan jalan hidup ini…….

~Catatan seorang hamba di perjalanan hidupnya~



Sedikit renungan buat tatapan relung hati yang sentiasa mencari hakikat dan makrifat;

Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukuplah cintai ia dalam diam, kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya. Kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merosak kesucian dan penjagaan hatinya.

Kerana diammu memuliakan kesucian diri ...dan hatimu, menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosak izzah dan iffahmu.

Kerana diammu bukti kesetiaanmu padanya, kerana mungkin saja orang yang kamu cintai adalah juga orang yang telah ALLAH SWT pilihkan untukmu.

Ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali? Yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan, tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah.

Kerana dalam diammu tersimpan kekuatan – kekuatan harapan – hingga mungkin saja ALLAH SWT akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata. Bukankah ALLAH SWT tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya?

Dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata, biarkan ia tetap diam.

Jika dia memang bukan milikmu, moga ALLAH SWT, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat.

Biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kamu dengan Sang Pemilik Hatimu.

:::Cinta tak perlu punyai sebab, tetapi sebab cintalah cinta itu hadir::::


Pasrahkan hati sedalam kalbu dalam setiap sujudmu.......jika memang ini suratannya.

Top of Form

  • Bottom of Form

1 komentar:

pok cik berkata...

erm.....Ali dan fatimah....thp iman dia jauh sgt nak dibandingkan kita rini.....ibaratnye mcm motor la sng....kalau iman rasulullah...out meter dan semakin hari semakin menaik.....iman para sahabat....sentiasa rapat meter.....solat hajat 2 rakaat da dpt ckp...mohon la apa pon....iman kita lak...separuh meter pon susah.....tkt thp 20kmj sampai 45kmj la....huhuhu....tp ramai yg bawah pd 20kmj( sy pon).....hehehe tp niat nak tambah iman pasti ader kn...jd kita umat besa ni....kn la usaha ngan berdoa.....berdoa tanpa usaha xble jg....jd kn la usaha....ingat... Allah x akan ubah nasib kita kalu kita xcuba mengubahnye....kann...

Catat Ulasan