Pemandangan di Tasik Kenyir

Bismillahirrahmanirrahim......

Seminggu sudah berlalu...Terasa sekejap. Hari ini sudah 30 Mei. Sekejap saja sudah berlalu. Begitulah detik dan waktu. Semakin lama semakin pantas. Banyak perkara yang terjadi dalam seminggu yang berlalu. Banyak benda yang dapat dikongsi dalam hanya seminggu menyepi. Subhanallah.

Bermula 25 Mei 2012, tarikh keramat kerana usia telah menginjak ke satu lagi angka. Bermakna usia makin berkurangan dan semakin hampir dengan janji kematian. Berada di suatu tempat yang terpencil, jauh dari hiruk pikuk manusia. Sunyi dan sepi. Unggas dan bunyi cengkerik menghiasi malam-malam yang mencemburui. Penat       dan lelah. Sinonim dengan situasi tubuh yang mahukan kerehatan berpanjangan. Tetapi inilah hakikatnya, manusia tidak pernah puas. Mahu bersenang tanpa memikirkan banyaknya urusan yang perlu diselesaikan. 

4 hari di sini...Melihat pemandangan alam ciptaan Allah yang indah. Bersyukur pada Allah, diberi kesempatan dan ruang melihat kekuasaanNYA melalui keindahan alam yang diciptaNYA. Dan dalam banyak-banyak perkara..ada satu yang mengujakan. Saat diri terdampar di tengah-tengah tasik. Bersama-sama life jaket berenang mengikut cara orang baru tahu berenang. Terasa diri begitu kerdil. Terasa diri tersangat lemah. Terasa diri tiada apa-apa. Apa yang terbayang di ruang mata. Sekiranya Allah menarik nafasku di sini...apakah nasib yang akan ku terima di sana? 

Dan aku.....benarkah ada dalam hatiku perasaan takut pada mati. Iya...melihat air tasik yang dalam. Di penuhi batu dan terumbu.....terasa begitu kerdilnya diri. Terima kasih ya ALLAH..memberi kesempatan untuk daku merenung diri di sana. Biarpun penuh dengan kesesakan manusia dan juga program yang menghambat...air tasik...bukit bukau...dan juga pemandangan alam ini....adalah nikmat yang seharusnya disyukuri..ALHAMDULILLAH....

Dan...melihat kepada suatu makhluk ciptaan Allah hingga tercipta bait-bait kata ini dalam hatiku:


Ku lihat Enggang Ku lihat diriku
Ku lihat Pipit Ku lihat diriku
Ku lihat Enggang dan pipit
Ku lihat diriku dan dirimu.

Hanya sekadar coretan biasa. Meluahkan apa sekadar rasa. Mahu berkongsi selagi daya. Alfu Alfi Alfi Syukr ya ALLAH......Memahami setiap yang berlaku ada hikmahnya...Hidup penuh nikmat , hanya kesyukuran membezakan kita hamba yang bersyukur atau hamba yang kufur. Subhanallah...izinkan perjalanan hidup ini dalam redhaMU sentiasa..ameen.

0 komentar:

Catat Ulasan