Hari ini  dalam kenangan

Hari ini 23 Mei 2012…….  Semua orang tahu. Kita semua tahu juga hari ini 2 Rejab 1433H. Hari ini juga…kita hadapi pelbagai peristiwa. Tidak semua orang tahu..tapi kita dan orang-orang yang terlibat akan tahu. Begitulah sehari-hari. Hari ini….Hari Rabu. Ada berita yang kadang-kadang kita jangka dan ada juga yang kita tak jangka. Bak ada pepatah…ada masalah yang kita undang dan ada yang tidak di undang. Ada seorang kakak merangkap guru di Sek hari ini…rumahnya di masuki pencuri. Tidak sempat bertanya khabar tentang musibah itu kerana ada mesyuarat dan juga ketiadaannya di sek akibat perkara yang tidak di jangka-jangka ini.
~Pemandangan dari atas~

Seterusnya, GPK Kokurikulum…sesak nafas. Sehingga terpaksa di hantar pulang ke rumah oleh GPK 1 dan juga Ustaz jQaf. Sememangnya sewaktu meminta tandatangan, wajahnya agak kepenatan, lesu dan tak bermaya. Semuanya itu menunjukkan keadaan badannya yang menanggung kesakitan akibat penyakit Kencing  Manis             ( Retinopati Diebetes). Semuanya itu membuatkan diri kita insaf. Alangkah, bila diuji….kuatkah kita.

Dan beberapa hari sebelum ini, rumah berdekatan dengan rumah sewa ini kebakaran. Milik Pensyarah maktab, sebuah bunglo hangus manakala 2 lagi rumah sewanya juga dijilat api. Semuanya berlaku sekelip mata, akibat lintar pintas. Alangkah…Innalillahi waiina ilaihi rajiun. Hebatnya ujian.

Semoga mereka tabah menghadapinya. Hari ini juga, seorang kenalan, berangkat mengerjakan umrah. Selamat mengerjakan umrah dan selamat semuanya. Hari ini….sebelum usia meningkat satu angka lagi… Sebelum diri ke tempat asing di bumi kelahiran sendiri. Alangkah. Hari ini juga ada pelajar menangis kerana tak dapat jawab kertas periksa. Apa boleh di bantu? Bukan tidak mahu membantu tetapi..masa telah tamat. Jadi, tidak dapat berbuat apa-apa.



Hari ini mahu berterima kasih dengan semua. Kerana esok mungkin saja kita tak dapat lagi berbuat demikian.Mahu berterima kasih pada keluarga…. Pada ibu..pada kakak..pada abang..biarpun mereka tak membacanya…. Mahu berterima kasih pada kawan-kawan yang mengenali jika ada yang membacanya seterusnya pada yang baru saja membacanya..terima kasih.

Banyak perkara yang dipelajari sejak akhir-akhir ini. Subhanallah..Benarlah…RahmatMU cukup luas.

 ~Mahu sentiasa bersyukur dengan apa yang ada..dan berterima kasih pada sesiapa yang berlalu di ruang mata~



2 komentar:

armouris berkata...

terjumpa info ni, pasal kencing manis… sharing is caring :) - Video/Gambar Potong Kaki Kerana Kencing Manis

Bintulyamin berkata...

tq atas perkongsian

Catat Ulasan