Renungan
 
Malam ini…. Seorang diri.  Tiada teman…kerana semua sudah balik. Tinggallah seorang. Nanti-nanti kita akan seorang juga kan. Masuk kubur pun sorang-sorang. Keseorangan menjadikan kita insan yang banyak berfikir daripada bercakap. Mahu menulis kerana banyak perkara yang dapat diluahkan dengan tulisan. Gabungan perkataan yang membentuk ayat seterusnya melahirkan maksud yang tersendiri. Apabila kita menulis, kita sebenarnya mempersembahkan apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa (sesuatu yang ada dalam hati kita).
 
Syukur..ALHAMDULILLAH. Itu saja perkataan yang layak untuk disebut melambangkan betapa nikmat ALLAH yang luas…segala yang diberikan sepanjang hidup ini, tidak tergambar betapa banyak dan luasnya.  

Mahu bercerita tentang pengalaman. Pengalaman itu mendewasakan. Pengalaman membawa sesuatu dalam hidup. Tinggalkan segala yang buruk buat sempadan, gunakan yang baik untuk pengajaran. Hidup pada hari ini dan akan datang. Sejak akhir-akhir ini, banyak belajar daripada orang sekeliling. Belajar untuk memahami, belajar menghargai, belajar mengenal diri, belajar bertanggungjawab, belajar memperjuangkan kebenaran dan belajar untuk mencintai diri sendiri kerana ALLAH. Itu semua rahmat ALLAH jua. Segalanya Allah yang beri. Tanpa keizinanNYA, tidak berlaku semua perkara.
 
Dan….untuk minggu ini….betapa keseorangan itu membuatkan kita lebih mencari siapa diri. Betapa duduk bertapa itu menjadikan kita orang yang menghargai. Sahabat-sahabat ibarat cermin diri. Mereka telah banyak membantu. Mereka adalah anugerah ALLAH. Membantu di kala susah. Memberi di kala memerlukan. Dan mereka membawa sesuatu dalam hidup. Hidup di perantauan menjadikan kita menghargai teman. Teman itu ibarat saudara. Apatah lagi seakidah…sejemaah.
 
Mahu melakar hari dalam keredhaanNYA bukan mudah. Seringkali jiwa meronta. Seperti yang kita tahu..melalui ilmu yang ada…walau sedikit Cuma… Nafsu itu harus diperangi..kena mujahadah. Cemburu…. Iya cemburu dengan mereka yang dekat dengan ALLAH. Yang tahu menjaga diri dan hati. Yang tahu menjaga syariat dan juga menjaga segala-galanya kerana ALLAH. Sungguh..terima kasih ya ALLAH dipertemukan dengan mereka-mereka ini. 
 
Bulan Ramadhan hampir tiba…Balligna Ramadhan…Ramadhan ini…adalah ramadhan yang ke 26 dalam kelendar Hijrah. Ulang tahun kelahiran, 26 Ramadhan…Allahu Rabbi. Terima kasih ya ALLAH…atas segala-galanya. Berikanlah daku kekuatan untuk sentiasa taat kepadaMU…peliharalah seluruh umat Islam ini ya ALLAH…

 

~Dengar ceramah….cita-cita yang sebenarnya yang harus kita tanam adalah nak jadi ahli syurga~

Mati dalam redha ALLAH adalah cita-cita para mujahid dan mujahidah….Sentiasa positif…moga beroleh ketenangan di dunia dan di akhirat~

Mode~menyiapkan assignment!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1 komentar:

RuMaH TuA berkata...

Moga Allah pinjamkan sedikit kekuatanNya buat kita.

Kasih Allah ku yakin buatmu sahabat. ^^,

Catat Ulasan