Bacaan yang banyak


Bertemu lagi dalam catatan rasa seorang pengembara di alam fana ini. Kali ini suka untuk saya bawakan sedikit santapan minda agar sama-sama kita fikirkan. Al-maklumlah sekarang ini kan minggu-minggu kritikal jadi untuk lebih kritikal apa kata kita fikirkan sesuatu secara kritikal :)

Ada apa dengan Membaca?

* Membaca jambatan ilmu*Ilmu Penyuluh Hidup* Buta Hati tanpa Ilmu dan sebagainya merupakan ungkapan-ungkapan untuk ilmu dan kaitannya dengan membaca. Membaca ini banyak cabangnya dan banyak pula bahannya. Orang yang banyak membaca akan pandai pula menulis malah akan menghasilkan sesuatu yang luar biasa daripada apa yang dibacanya sekiranya dia menggunakan akalnya dengan baik. Masyarakat yang membaca adalah masyarakat yang maju. Cubalah kita menyelak lembaran sejarah kehidupan terdahulu, dengan membaca sesuatu masyarakat akan dapat mecapai kemajuan tidak kira dalam apa bidang sekalipun. Indahnya islam kerana didalamnya ada suruhan membaca. Malah bukan sekadar itu, berfikir, merenung, menghayati malah mengamalkannya.

Etika membaca
*Membaca haruslah dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim. Barulah berkat dan diharapkan apa yang dibaca itu diredhai malah difahami dan dihayati dengan sebaiknya.

Kenapa membaca?
*membaca bukan sekadar menghabiskan masa lapang ataupun hobi malah membaca itu bukan sekadar keperluan malah boleh sampai ke tahap kewajipan. Seseorang yang tidak tahu mengaji wajib mempelajarinya agar dapat membaca al-Qur'an denagan betul. Walaupun bukan untuk masuk pertandingan cukuplah sekadar membacanya dengan betul didalam solat yang didirikan setiap hari.

Bagaimana membaca?

*Ada berbagai cara untuk membaca. Ada teknik baca sepintas lalu dan juga membaca serius. Menghayati dari baris ke baris. Pilih saja mana mahumu :)

Pentingkah membaca?

~Perlukah menjawab soalan ini. Biarkan minda anda menjawabnya.

Bila membaca?
*Setiap masa yang ada yang boleh dijadikan masa untuk membaca. Capaian maklumat sekarang sudah semakin canggih. Dunia di hujung jari. Klik sahaja semua terhidang didepan mata. Biarkan iman anda memilih apa yang perlu dibaca.

Membaca itu bukan sekadar menjadi hiburan. Ramai orang sanggup berhabis ribuan ringgit membeli novel. Bila ditanya apa yang menyebabkan dia begitu, jawabnya" Kepuasan".

Nah, sekarang jadikanlah membaca satu jambatan ilmu.

Membaca bukan sekadar di sekolah, di universiti malah untuk tujuan-tujuan ilmiah malahan membaca adalah untuk panduan dalam kehidupan. Ayuh mulai hari ini kita sama-sama jadikan membaca amalan hidup kita.....bukan sekadar slogan tetapi sebagai penghayatan..

Renung-renungkan dan selamat beramal (pinjam kata-kata Prof Izzi)

*moga pembacaan kita ini mendapat rahmat dan magfirah daripada Tuhan Penguasa Sekalian Alam...

1 komentar:

faizul badri berkata...

Sekarang ni ada pen elektronik yang boleh bantu kita belajar iqra..
Kanak2 dan dewasa pun sesuai...
http://www.muslimchoices.com/?p=pen_pintar_my_iman

Catat Ulasan